Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden van LatexPro spuit- en schilderwerken 2020
1 Algemeen
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen LatexPro spuit- en schilderwerken, hierna te noemen: “Opdrachtnemer”, en de Opdrachtgever waarop Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met Opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan door Opdrachtnemer derden dienen te worden betrokken.
3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij Opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard deze of onderdelen daarvan te aanvaarden.
4. Een overeenkomst komt tot stand indien en voor zover de Opdrachtgever de door Opdrachtnemer verstrekte offerte heeft aanvaardt.
5. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigende bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doen en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen.
6. Indien tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
7. Indien Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen van de algemene voorwaarden daarvan niet van toepassing zijn, of dat Opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
2 Offertes
1. Alle offertes zijn verblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Offertes van Opdrachtnemer vervallen bij herroeping door Opdrachtnemer.
2. De in de offerte vermelde bedragen zijn exclusief omzetbelasting, tenzij anders is vermeld.
3. De vermelde werkzaamheden vernoemd in de offertes, worden uitgevoerd naar de opgegeven maten, tekeningen en bepalingen die zijn verstrekt door Opdrachtgever.
4. Indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of een onderdeel daarvan een kennelijke vergissing of verschrijving bevat, kan Opdrachtnemer niet aan zijn offerte worden gehouden.
5. Indien de aanvaarding van de offerte afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, dan is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan overeenkomstig de offerte tot stand met uitzondering van de afwijkingen van het aanbod.
6. Tenzij anders is vermeld is de geldigheidsduur van de offertes 1 maand.
7. Opdrachtgever geeft opdracht voor de in de offerte opgenomen werkzaamheden tegen de in de offerte opgenomen prijs door middel van het tekenen van de offerte en gaat hiermee de overeenkomst aan met Opdrachtnemer.
3 Overeenkomst
1. De overeenkomst kan aangegaan worden voor werkzaamheden in aangenomen werk of regiewerk (uren x tarief + eventuele materiaalkosten).
2. Opdrachtnemer heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3. Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst in fases uit te voeren en het uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. Bij sprake van aangenomen werk kan betaling in termijnen plaatsvinden en wordt er eventueel een termijnschema opgesteld.
4. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, dan dienen de partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst over te gaan. Dit kan schriftelijk of mondeling. Hierdoor kan het overeengekomen bedrag volgens de overeenkomst worden verhoogd of verlaagd. Door de wijziging van de overeenkomst kan de oorspronkelijke opgegeven termijn van uitvoering (indien overeengekomen) worden gewijzigd. De Opdrachtgever gaat akkoord met de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs- en termijnafspraak van uitvoering.
5. Opdrachten van de Opdrachtgever die leiden tot meerwerk vinden in onderling overleg plaats. Dit kan schriftelijk of mondeling.
6. Indien de overeenkomst is gewijzigd dient Opdrachtnemer daaraan uitvoering te geven, nadat de Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor uitvoering opgegeven prijs en andere voorwaarden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert evenmin een wanprestatie op van Opdrachtnemer en is voor de Opdrachtgever geen grond om de overeenkomst op te zeggen. 7. Indien en voor zover Opdrachtnemer tijdens het uitvoeren van de overeenkomst geconfronteerd wordt met voor Opdrachtnemer onvoorzienbare kostenverhogende factoren, is Opdrachtnemer na waarschuwing dan wel in onderling overleg met Opdrachtgever gerechtigd de kostenverhogende factoren door de berekenen aan Opdrachtgever.
8. Afspraken of overeenkomsten met personeel van Opdrachtnemer binden de Opdrachtnemer niet, tenzij deze door Opdrachtnemer zijn bevestigd.
9. Indien Opdrachtnemer bij het sluiten van de overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, dan is Opdrachtnemer onder navolgende omstandigheden niettemin gerechtigd tot verhoging van de prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud is opgegeven: – indien prijsstijging het gevolg is van wijziging in de overeenkomst; – indien prijsstijging voortvloeit uit een aanpassing in de wet.
4 Uitvoering overeenkomst
1. De overeengekomen opleveringstermijn, indien overeengekomen, is uitgedrukt in werkbare dagen. Onder werkbare dagen wordt verstaan een kalenderdag, tenzij deze vallen op een algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- en feestdagen, vakantiedagen of andere niet individuele dagen. Werkdagen of halve werkdagen worden als onwerkbaar beschouwd, wanneer niet onder verantwoordelijkheid van Opdrachtnemer komende omstandigheden gedurende een periode van de werkdag niet gewerkt kan worden.
2. Indien oplevering zou moeten geschieden op een dag die niet als werkdag betreft zoals in lid 1 beschreven, dan geldt de eerstvolgende werkdag als dag van oplevering.
3. Bij overschrijding van de afgesproken opleveringstermijn, dient Opdrachtgever Opdrachtnemer schriftelijk in gebreke te stellen. Opdrachtnemer dient daarbij binnen een redelijke termijn de mogelijkheid aangeboden te worden door de Opdrachtgever om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.
4. Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren, waarvoor de Opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Opdrachtnemer voortvloeiende schade en kosten door Opdrachtgever te worden vergoed.
5 Verplichtingen Opdrachtgever
1. De Opdrachtgever dient, tenzij anders is overeengekomen, ervoor zorg te dragen dat Opdrachtnemer tijdig, voor aanvang van de uitvoering van de werkzaamheden, indien nodig, de beschikking heeft over: – alle met de opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen.
2. De Opdrachtgever is verplicht, zonder aanspraak op vergoeding, water, gas, elektra, een toilet en opslagruimte voor materialen en werktuigen ter beschikking te stellen, indien deze aanwezig zijn.
3. Opdrachtgever is verplicht te zorgen voor de juiste werkomstandigheden met betrekking tot werktemperatuur en ventilatie. De minimale temperatuur dient 15 graden Celsius te zijn en er dient een mogelijkheid te zijn om de werkruimte te ventileren. Ook tijdens het droogproces van de aangebrachte materialen dient voor de droging hiervan voldoende temperatuur aanwezig te zijn en dient er voldoende te worden geventileerd. Bij het droogproces van stucwerk dient de omgevingstemperatuur minimaal 17 graden Celsius te zijn en maximaal 20 graden Celsius. Schade of vertraging ontstaan door het niet opvolgen van deze waarden is voor risico van Opdrachtgever.
4. Indien Opdrachtgever de levering van bepaalde materialen en/ of de uitvoering van bepaalde werkzaamheden aan zich heeft voorbehouden, is Opdrachtgever verantwoordelijk en aansprakelijk voor het niet tijdige aanvoer en/ of uitvoering hiervan.
5. De Opdrachtgever dient te zorgen voor een lege werkruimte. Alle inboedel dient te worden verwijderd en delen zoals stopcontacten, lichtschakelaars, plinten, lampen, thermostaten, spijkers, schroeven, spotjes, rookmelders, planken, beugels, trapleuningen, gordijnen/ gordijnrails en andere zaken die ter behoeve van de werkzaamheden dienen te worden gedemonteerd. Tevens dienen de te bewerken oppervlakken volledig droog te zijn.
6. Mocht opdrachtgever in gebreke blijven omdat de te bewerken oppervlakten nog vochtig zijn en Opdrachtnemer en eventueel aanwezige werknemers moet(en) onverrichter zake terugkeren, dan zullen extra voorrijkosten in rekening gebracht worden á 250 Euro exclusief btw per werkzaam persoon.
7. Voor Opdrachtgever worden extra kosten á 30 Euro exclusief btw per half uur in rekening gebracht indien Opdrachtnemer, voor aanvang van zijn geplande werkzaamheden nog meubels/inboedel moet verhuizen/verplaatsen, en of delen die ter behoeve van de werkzaamheden dienen te worden gedemonteerd moet verwijderen.
8. Bij gebruik van gekleurde verf of latex dient Opdrachtgever bij aanvang van de werkzaamheden deze kleuren te controleren. Indien doorgegeven kleurnummers kloppen met de kleurnummers op de verpakking van het product kan Opdrachtnemer in geen enkel geval aansprakelijk worden gehouden voor kleurverschillen.
9. Opdrachtgever dient kennis te hebben genomen van de NOA richtlijnen ter behoeve van de kwaliteitseisen van stuc- en schilderwerk.
10. Indien bij aanvang of bij de voortgang van de overeengekomen opdracht vertraging optreedt door verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade en dient de Opdrachtgever uitstel te verlenen voor de oplevering van de overeengekomen werkzaamheden voor een periode die ten minste gelijk is aan de duur van de ontstane vertraging.
6 Verplichtingen Opdrachtnemer
1. Opdrachtnemer is verplicht zich het opgedragen werk naar de bepalingen van de (gewijzigde) overeenkomst uit te voeren.
2. Opdrachtnemer aanvaardt de overeenkomst onder het voorbehoud dat de eventuele met betrekking tot de opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen tijdig (dat wil zeggen voordat door de Opdrachtnemer aan de opdracht dient te worden begonnen) zijn verleend aan Opdrachtgever.
3. Opdrachtnemer is verplicht de Opdrachtgever te wijzen op aantoonbare onvolkomenheden in door of namens de Opdrachtgever voorgeschreven constructies en werkwijzen en in door of namens de Opdrachtgever gegeven orders of aanwijzingen.
7 Oplevering
1. De opneming vindt plaats door de Opdrachtgever in aanwezigheid van Opdrachtnemer en heeft tot doel te constateren of de Opdrachtnemer aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De opneming geschiedt op de dag van afronding van de werkzaamheden. Indien Opdrachtgever hierbij niet aanwezig kan zijn dan kan Opdrachtgever hiervoor een afspraak maken met Opdrachtnemer, voor aanvang van de werkzaamheden. De datum dient gepland te zijn uiterlijk 3 dagen nadat de werkzaamheden zijn afgerond. De beoordeling van stucwerk vindt plaats bij daglicht zonder dat er sprake is van strijklicht. Omtrent een beoordeling over de vlakheid van de ondergrond wordt gebruik gemaakt van de Oppervlaktebeoordelingscriteria Stukadoorswerk binnen of de Oppervlaktebeoordelingscriteria Gipskartonplaten van het NOA.
2. Na opneming dient Opdrachtgever mee te delen of het werk al dan niet is goedgekeurd met vermelding van de eventuele aanwezige kleine gebreken (zoals vermeld in lid 5) of met vermelding van de gebreken die de reden voor onthouding van de goedkeuring zijn.
3. Wordt niet door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer medegedeeld of het werk al dan niet is goedgekeurd, dan wordt het werk geacht op de dag na opneming te zijn goedgekeurd.
4. De Opdrachtnemer is verplicht de kleine gebreken (zoals bedoeld in lid 5) zo spoedig mogelijk te herstellen na constatering bij opneming, uiterlijk binnen 30 dagen.
5. Kleine gebreken mogen geen reden tot onthouding van goedkeuring zijn van Opdrachtgever, mits de gebreken een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
6. Het werk wordt geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het in gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikneming van het werk of een gedeelte daarvan, geldt als de dag van goedkeuring van het werk of van het betreffende gedeelte.
8 Overmacht
1. Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende zaken, voorzien of niet voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, of waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die verdere nakoming van de overeenkomst verhindert, zich voordoet nadat Opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
2. Opdrachtnemer kan de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten voor de periode dat de overmacht zich voordoet.
3. Indien Opdrachtnemer een gedeelte van de verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels is nagekomen bij het intreden van de overmacht, is Opdrachtnemer gerechtigd de reeds nagekomen verplichting apart te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake is van een afzonderlijke overeenkomst.
4. Bij het voordoen van overmacht (zoals bedoeld in lid 1) zal Opdrachtnemer niet gehouden kunnen worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of indirect gevolg van de overmacht.
9 Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging overeenkomst
1. Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst met directe ingang te ontbinden, indien: – de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst ook na ter zake te zijn aangemaand (schriftelijk of mondeling) niet, niet volledig of niet tijdig nakomt; – na het sluiten van de overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis is gekomen van omstandigheden die goede grond geven de verwachting dat Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen; – de Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is; – indien door vertraging aan de zijde van Opdrachtgever niet langer van Opdrachtnemer kan worden verlangd dat Opdrachtnemer de overeenkomst tegen de oorspronkelijke overeengekomen condities kan nakomen; – indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden verlangd.
2. Indien ontbinding van de overeenkomst aan Opdrachtgever toerekenbaar is, heeft Opdrachtnemer recht op vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, die daardoor direct of indirect ontstaan.
3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
4. Indien Opdrachtnemer op grond van dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is Opdrachtnemer niet verplicht tot vergoeding van schade en kosten die daardoor zijn ontstaan voor Opdrachtgever.
5. In geval van liquidatie, (aanvraag van) surseance van betaling, faillissement of beslaglegging ten laste van Opdrachtgever, is Opdrachtnemer vrij om overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen of de overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting vanuit Opdrachtnemer. De vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever worden in dit geval onmiddellijk opeisbaar.
6. Indien Opdrachtgever een opdracht annuleert of gedeeltelijk annuleert, dan zal minimaal 50% van het offertebedrag van de geannuleerde werkzaamheden aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht. Bij annulering voor aanvang van de werkzaamheden bedragen de kosten voor annulering 50% van het offertebedrag van de geannuleerde werkzaamheden. Bij annulering tijdens van de werkzaamheden worden de kosten voor annulering als volgt berekend; 320 Euro exclusief btw per werkzaam persoon per gewerkte dag, afgerond naar boven op 1 volle werkdag, plus de kosten voor de te gebruiken en de gebruikte materialen met een minimum van 50% van het offertebedrag van de geannuleerde werkzaamheden.
10 Betaling en incassokosten
1. Betaling dient te geschieden bij oplevering, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk of mondeling anders door Opdrachtnemer is aangegeven. Opdrachtnemer is gerechtigd om periodiek te factureren.
2. Indien Opdrachtgever niet tijdig betaalt, is Opdrachtnemer gerechtigd tot invordering van het verschuldigde over te gaan, mits Opdrachtnemer Opdrachtgever schriftelijk heeft aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die betaling is uitgebleven.
3. Indien Opdrachtgever een termijn niet tijdig betaalt, is Opdrachtnemer gerechtigd het werk stil te leggen tot het moment waarop de verschuldigde termijn is voldaan.
4. Indien gedurende het op grond van het vorige lid stilliggen van het werk schade aan het werk ontstaat, komt deze niet voor rekening van Opdrachtnemer.
5. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van de factuur, dan is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd, gelijk aan de wettelijke handelsrente. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf datum verstrijken van de betalingstermijn tot het moment van voldoening van het volledige verschuldigde bedrag.
6. Indien Opdrachtgever in verzuim blijft in de nakoming van zijn verplichting tot betalen van de factuur, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening van de factuur voor rekening van Opdrachtgever. De eventueel gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
11 Eigendomsvoorbehoud
1. Alle door Opdrachtnemer in het kader van de overeenkomst geleverde zaken (inclusief geleverde meer- / minderwerk) blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat Opdrachtgever de verplichtingen uit de met de Opdrachtnemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
2. Door Opdrachtnemer geleverde zaken, die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De Opdrachtgever is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
3. De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Opdrachtnemer veilig te stellen.
4. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Opdrachtgever verplicht om Opdrachtnemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
5. Voor het geval Opdrachtnemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan Opdrachtnemer en door Opdrachtnemer aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van Opdrachtnemer zich bevinden en die zaken terug te nemen.
12 Garanties, onderzoek en reclames
1. De door Opdrachtnemer te leveren diensten voldoen aan de gebruikelijke eisen/normen en garantietermijn.
2. De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie zal geldig zijn voor de overeengekomen garantietermijn of, bij gebreke daarvan, voor een periode van 2 jaren. Indien de door Opdrachtnemer verstrekte garantie een zaak betreft die door een derde werk geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, door de producent van de zaak ervoor wordt verstrekt. Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat door derden verstrekte garanties in overeenstemming zijn met hetgeen gebruikelijk is in de branche. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijkosten, aan de Opdrachtgever in rekening gebracht worden.
3. Alle vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig, of oneigenlijk gebruik daarvan of onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de Opdrachtgever en/of door derden wanneer, zonder toestemming van Opdrachtnemer, de Opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht dan wel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden verwerkt of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De Opdrachtgever komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van bijzondere omstandigheden waar Opdrachtnemer geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) etc.
4. In geval van eigendomsoverdracht van het betreffende object of objecten zal, op schriftelijk verzoek van de Opdrachtgever en de nieuwe eigenaar, gericht aan de Opdrachtnemer, overdracht van de garantie met betrekking tot de nog resterende garantietermijn kunnen plaatsvinden, eventueel onder voorwaarden dar de bestemming van het/ de object(en) en het gebruik geen wijziging ondergaat. Overdracht van de garantie zal na akkoord bevinding door de Opdrachtnemer schriftelijk door hem aan de nieuwe eigenaar worden bevestigd en zal eerst door de zodanige bevestiging ten opzichte van de nieuwe eigenaar gelden, onverminderd het bepaalde in 12.5. 5. De Opdrachtgever kan aan deze garantievoorwaarden geen rechten ontlenen nadat alle verplichtingen jegens de Opdrachtnemer zijn voldaan.
6. De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/ of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele gebreken dienen binnen 7 dagen na ontdekking schriftelijk aan de Opdrachtnemer te worden gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te bevatten, zodat Opdrachtnemer in staat is adequaat te reageren. De Opdrachtgever dient Opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken. 7. Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken, tenzij daaraan geen zelfstandige waarde toekomt.
8. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Opdrachtgever geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling, tenzij uit de aard van de zaak of de overige omstandigheden van het geval een langere termijn voortvloeit met een maximum termijn van 2 maanden na oplevering van het werk.
9. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal Opdrachtnemer de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan dan wel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter zake van het gebrek door de Opdrachtgever, ter keuze van Opdrachtnemer, vervangen of zorg dragen voor herstel daarvan dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan de Opdrachtgever voldoen. In geval van vervanging is de Opdrachtgever gehouden om de vervangen zaak aan Opdrachtnemer te retourneren en de eigendom daarover aan Opdrachtnemer te verschaffen, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.
10. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Opdrachtnemer daardoor gevallen, integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
13 Aansprakelijkheid
1. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor werkzaamheden van voorgeschreven of door Opdrachtgever bepaalde onderopdracht- nemers en Opdrachtnemer is evenmin aansprakelijk voor voorgeschreven of door Opdrachtgever bepaalde leveranciers en producten. 4. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: – de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; – de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden; – redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemeen voorwaarden.
5. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfs- of andersoortige stagnatie.
6. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot maximaal 50% de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. 7. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
8. De in dit geval opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet aan Opdrachtnemer.
9. Na het verstrijken van de onderhoudstermijn (30 dagen na oplevering) is de Opdrachtnemer niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk, behoudens indien het werk of enig onderdeel daarvan door schuld van de Opdrachtnemer, zijn leverancier, zijn onderopdrachtnemer of zijn personeel een gebrek bevat dat door de Opdrachtgever redelijkerwijs niet eerder onderkend had kunnen worden en de Opdrachtnemer van dat gebrek binnen redelijke termijn na ontdekking mededeling is gedaan.
14 Verjaringstermijn
1. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijn, bedraagt de verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren jegens Opdrachtnemer en de door Opdrachtnemer bij de uitvoering van een overeenkomst betrokken derden, één jaar.
2. Het bepaalde in lid 1 is niet van toepassing op rechtsvorderingen en verweren die zijn gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst zou beantwoorden. Dergelijke vorderingen en verweren verjaren door verloop van twee jaar nadat de Opdrachtgever Opdrachtnemer van zodanige non-conformiteit in kennis heeft gesteld.
15 Risico-overgang
Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de Opdrachtgever over op het moment waarop zaken in de macht van de Opdrachtgever worden gebracht.
16 Vrijwaring
1. De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Opdrachtnemer toerekenbaar is.
2. Indien Opdrachtnemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Opdrachtnemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld als hetgeen te doen dat hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
17 Toepasselijk recht en geschillen
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Opdrachtnemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft.
2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Indien niet anders bepaald is, is de rechter in Sector Kanton Bergen op Zoom door Opdrachtnemer aangewezen om van een dergelijk geschil kennis te nemen.